Kabinväskor

 

Kabinväskor

kabinväska

Den mest intensiva utvecklingstakten av resväskor har ägt rum under de senaste 50 åren. Detta beror främst på att resande med flyg och tåg utvecklats strakt under denna tidsperiod och nu är tillgängligt för den breda massan. Resande har således förvandlats från något enbart samhällets övre skikt hade råd med till att vara ett regelbundet inslag i stora delar av jordens nuvarande befolkning.

Trots att tåget och båt fortfarande är relevanta transportmedel är det i allra högst grad flyget som påverkat resväskans utveckling överlägset mest. Detta beror främst på att det i en flygresa ofta ingår fler moment i och med transfer, check in och säkerhetskontroller. Det räcker alltså inte med att ta sig platsen och kliva ombord utan dessa mellan moment innebär att man som resenär ofta är tvungen att transportera sina resväskor i flera miljöer från hemmet till flygplatsen, fån in checkings disken genom säkerhetskontroller, och inte sällan långa distanser vide eventuella transfers. Konklusionen är att den moderna flygresenären ofta behöver transportera sina kabinväskor långa resor.

Vidare har inte flygplanet samma förmåga att absorbera bagage av olika form och storlek som ett tåg eller fartyg utan varje passagerare har ett relativt begränsat utrymme för sin resväska. Flygresenärens kabinväska har därför betydligt högre krav på sig.

Den som insåg detta först var en ung amerikansk entreprenör som på 1970-talet ansökte om ett patent på en väska som inte var beroende av att bärare utan där den enskilde resenären på ett enkelt och smidigt sätt kunde hantera och transportera sin egen kabinväska. Entreprenören, som hette Bernard Sadow hade en ide som var lika enkelt som genial; en resväska på hjul.

1970-talet kan tyckas nyligen för denna typ av utveckling men detta var samtidigt som framförallt flygindustrin moderniserades. Under de två föregående decennierna hade flygindustrin ökat sina passagerarantal med över 10 gånger, från 17 miljoner resenärer per år 1949, till 172 miljoner resenärer år 1969. Att människor behövde och ställde högre krav på sin kabinväska var nu en självklarhet.

Bernard Shadows ide var förmodligen den största revolutionen av kabinväskan som vi känner den idag. Dock ska det tilläggas att sedan dess har i princip alla stora utvecklingstrender för kabinväskor varit kopplade till flygelbolagens egen utveckling och regel. Exempel på när flygplan helt påverkat och styrt denna utvecklingen är bland annat “rollaboard” som vi beskriver i sektionen om resandets och resväskans historia. Detta är alltså en kabinväska som är helt anpassat efter flygpersonalens kravbild om en snabb och lättmanövrerad väska som klarar flygbolagets storleksdimensioner.

När lågprisflygen, i början av 2000-talet, gav resenärer ett billigare resealternativ blev ofta viktbegränsningar ett sätt för dessa flygbolag att ta betalt utanför de redan låga biljettpriserna. Då dessa lägre biljettpriser tilltalade och lockade enorma mängder resenärer insåg snabbt tillverkare av resväskor att detta var en extremt stor och viktig målgrupp och började därför utveckla kabinväskor i extremt lätta material för att dessa resenärer skulle ha enklare att klara kraven från lågprisbolagen.